close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התמודדות עם קשיי פרנסה בעידן הקורונה

הרב ד"ר זאב קרומביכג אייר, תשפ17/05/2020

משבר הקורונה מציב אתגר כלכלי עצום בפני משפחות רבות. איך ניתן להתמודד עם הפחדים וחוסר הוודאות?

תגיות:

באדיבות שבועון כפר חב״ד


משבר הקורונה השפיע קשות על הכלכלה בישראל ובעולם, ובמילא גם על כל אחד ואחת מאתנו. סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנערך בימים אלו מצא שכמחצית ממשתפי הסקר ציינו שהם חוו הרעה במצבם הכלכלי. 50.3% ממשתתפי הסקר דיווחו שהם חוששים מקושי בכיסוי הוצאותיהם ו-46.1% משתתפי הסקר דיווחו כי בעקבות משבר הקורונה, החמיר המצב הכלכלי שלהם ושל משפחתם. 14.1% מהנשאלים דיווחו כי הם, או אחד מבני משק ביתם, צמצמו את כמות האוכל או הארוחות שהם אוכלים במהלך השבוע האחרון.

איך ניתן להתמודד איך הקושי הכלכלי?
מובן שהתשובה לשאלה זו מאד מורכבת ולא פשוטה, ועוסקת בהיבטים רבים של הבעיה. ננסה להתייחס לנושא הזה מהיבט טיפולי. לשם כך נעזר ב-״מטריציית ניהול זמן״ שנהוגה בתחום הניהול. במטריציה הזו ניתן להשתמש גם בתחומי חיים נוספים, כפי שאסביר בהמשך. הרעיון שמאחורי המטריציה הזו מכונה ״הרביע השני״, והוא לקוח מספר בשם ״שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד״ של דר. סטיבן קובי (Steven Coby- 7 Habits of highly effective people) המטריציה של דר׳ קובי מחולקת לארבעה ״רביעים״ (ארבעה ריבועים) שלפיהן ניתן לחלק את כל המשימות שמוטלות עלינו בהתאם לחשיבות המשימה ולדחיפות שלה. ב-״רביע הראשון״ (בריבוע הראשון) של המטריציה נרשום את כל המשימות שהן גם דחופות וגם חשובות. ב-״רביע השני״ (בריבוע השני״) נרשום את כל המשימות שהן אמנם חשובות, אולם לא דחופות. ב-רביע השלישי״ (בריבוע השלישי) נרשום את כל המשימות שהן דחופות אבל לא חשובות. ב-רביע הרביעי״ (בריבוע הרביעי) נרשום את כל המשימות שהן לא דחופות, ולא חשובות.

מכיוון שהמשאבים שלנו מוגבלים, אין דרך שאנו יכולים למלא את כל המשימות שמוטלות עלינו, ולכן כנראה שנאלץ לוותר על חלק מהן. נשאלת השאלה, איך כדאי שנחלק את המשאבים המוגבלים שלנו? לשם כך נוכל להיעזר במטריציה של דר. קובי. אחרי שנמלא את המטריציה נראה שכנראה שנמצא זמן לכל המשימות הדחופות והחשובות שברביע הראשון. וכנראה שנאלץ לוותר על כל המשימות שאינן דחופות ואינן חשובות שנמצאות ברביע הרביעי. וכנראה שנצליח למלא חלק מהמשימות הדחופות אבל לא חשובות שנמצאות ברביע השלישי. עכשיו נותר לנו להחליט לגבי המשימות שאמנם חשובות אבל אינן דחופות שנמצאות ברביע השני. את המשימות החשובות אבל לא דחופות אנו נוטים לדחות. בין המשימות החשובות שאינן דחופות אפשר למנות את הקדשת זמן מספיק לזוגיות שלנו, את הקדשת זמן אישי לכל ילד, את הקדשת זמן ללימוד, את הקדשת זמן לפעילות ספורט, את הקדשת זמן לפגישה עם חברות, וכד׳. כל המשימות האלו לרוב נדחקות הצידה בלחץ המשימות הדחופות שלנו.

סטיבן קובי טוען שדווקא משימות אלו, שהן חשובות ולא דחופות, משמעותיות ביותר לאיכות חיינו. אם נעסוק כל הזמן רק במילוי המשימות הדחופות שלנו, חיינו יהפכו יותר ויותר דלים. אם אנו חפצים בחיים עם משמעות וסיפוק, הרי שמילוי המטלות הדחופות בלבד לא יביא לכך. כדי לחיות חיים מספקים ומשמעותיים יש צורך להקדיש לפחות חלק מזמננו גם למשימות החשובות שאינן דחופות. באותו אופן, אף שאולי כרגע אנו נמצאים בתקופה של קיצוצים כלכליים לא נעימים, רצוי שלא נקצץ את כל הדברים שאינם דחופים. קיצוץ כל הדברים שאינם דחופים ישאיר אותנו עם חיים דלים וריקים. רצוי מאד שנשאיר מעט דברים ״לא דחופים״ כדי שהם יעשירו את חיינו, מעבר ל-״רק מה שמוכרח״.

אני מאחל לכם הרבה בריאות!

____
זאב קרומבי (MSW), הוא מטפל זוגי ומומחה להתמכרויות התנהגותיות, דוקטורנט בתחום הטיפול הזוגי בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. להערות ושאלות [email protected]  או 0547-822686
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה